• بررسی ارتباط ضخامت لایه انتیما مدیا شریان کاروتید مشترک و ریسک فاکتورهای خطر قلبی عروقی در بیماران همودیالیزی مزمن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 776
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: بیماران دیالیزی در مقایسه با افراد سالم در شرایط یکسان، در معرض خطر بالاتر بیماری های عروق کرونری قرار دارند که به علت آترواسکلروز عروق بوجود می آیند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه عوامل خطر قلبی عروقی در بیماران همودیالیزی مزمن با ضخامت لایه انتیما مدیا شریان کاروتید انجام شد.
    روش کار: در این مطالعه مقطعی، تمامی 51 نفر بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به بخش همودیالیز بیمارستان شهید محمدی بندرعباس مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اخذ مشخصات و تاریخچه درباره عوامل خطر و معاینه فیزیکی کامل، با استفاده از سونوگرافی حداکثر ضخامت لایه انتیما مدیا شریان کاروتید مشترک هر طرف اندازه گیری شد و ضخامت کمتر از 0.8 میلیمتر مبنای طبیعی بودن ضخامت این لایه قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار minitab و آزمون های t و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: از 51 بیمار مورد بررسی، میانگین سنی گروهی که دارای ضخامت لایه آنتیما ≥0.8 میلیمتر بودند، بطور معنی داری بیشتر از میانگین سنی گروهی که دارای ضخامت لایه آنتیما
    <0.8
    میلیمتر بودند، بود (8.4±60.7 میلیمتر در مقابل (p<0.5 ,41.3±18.7. اگرچه میانگین مدت دیالیز، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و نیز میانگین میزان کلسترول، تری گلیسیرید و ldl خون و درصد شیوع سابقه فشار خون بالا، سابقه دیابت و سابقه مصرف سیگار در بیماران دارای ضخامت لایه انتیما بیشتر از 0.8 میلیمتر بیشتر از بیماران با ضخامت لایه انتیما کمتر از 0.8 میلیمتر بود ولی این تفاوت ها معنی دار نبودند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می رسد که آترواسکلروز در درصد بالایی از بیماران همودیالیزی وجود دارد به ویژه در بیماران با سن بالاتر. لذا بهتر است روند مراقبت های قلبی عروقی برای همه بیماران همودیالیزی بدون توجه به حضور یا عدم حضور عوامل خطر در نظر گرفته شود تا از عوارض جدی بعدی جلوگیری گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم