• مقایسه اثربخشی روش های طرح تدریس اعضای تیم با سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 777
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    مقدمه: در دانشکده های پرستاری، برای آموزش، از روش سخنرانی استفاده می شود. یادگیری از طریق همیاری، یکی از روش های متداول آموزشی است. این مطالعه با هدف مقایسه روش طرح تدریس اعضای تیم (team member teaching design-tmtd) و روش تلفیقی سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شده است.
     

    روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، از طرح دو گروهی با آزمون قبل و بعد استفاده شده است. نمونه مطالعه کلیه دانشجویان ترم دوم پرستاری روزانه (27 نفر) و شبانه (20 نفر) دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 84-1383 بودند. مباحثی از واحد بهداشت جامعه (1) در یک گروه به روش tmtd و درگروه دیگر به روش سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ ارائه شد. پیشرفت تحصیلی دانشجویان با استفاده از آزمون قبل و بعد و یادآوری ارزیابی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و برای مقایسه گروه ها ازآزمون t زوج و t مستقل استفاده شد.

    نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان گروه تجربی پس از آموزش به روش 13±2.5, tmtm و در گروه سخنرانی با پرسش و پاسخ 14.44±3.2 از کل نمره 22 بود. با اینکه نمرات دانشجویان در هر گروه نسبت به پیش آزمون افزایش معنی داری داشت ولی نمرات دانشجویان در روش تلفیقی بطور معنی داری بیشتر از tmtd بود.

    نتیجه گیری: روش سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ نسبت به روش tmtd بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان برتری داشت اما روش tmtd نیز، با فعال سازی دانشجویان در روند آموزش تأثیرات مثبت آموزشی داشته است. توصیه می شود از هر دو روش در آموزش استفاده گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها