• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 1116
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: بیماری عروق کرونری علت اصلی مرگ و میر در جوامع پیشرفته می باشد. با توجه به اینکه عوامل خطرزای کلاسیک نتوانسته اند تنوع اپیدمیولوژیک بیماری را بصورت کامل توضیح دهند. عوامل خطرزای دیگر از جمله عفونت های سیستمیک در دست بررسی می باشند. این مطالعه با هدف بررسی احتمال دخالت عفونت های موضعی و سیستمیک در بروز سندرم حاد کرونری طراحی گردید.
    روش کار: در یک مطالعه موردی– شاهدی کلیه بیماران با تشخیص سندرم حاد کرونری (شامل آنژین ناپایدار و انفارکتوس میوکارد) که در بخش ccu بیمارستان فاطمیه سمنان بستری شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. گروه کنترل از بین بیمارانی انتخاب شدند که بدلیل بیماری های غیرعفونی در بخش داخلی بستری شده بودند. در مجموع 200 بیمار و 200 کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. میزان لکوسیتوری و هماچوری و نتیجه کشت ادرار در این دو گروه بررسی و مقایسه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون هایt  و کای اسکوئر با سطح معنی دار کمتر از 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: گروه بیماران و کنترل از نظر سن و جنس اختلاف معنیداری را نشان ندادند. میانگین سنی در گروه بیماران 19.32±60.03 سال و در گروه کنترل 17.2±59.9 و نسبت جنس مونث در هر گروه 40.5% بود. هماچوری در 18.5% بیماران و 5% گروه کنترل دیده شد(p<0.0001). لکوسیتوری در 28.5% بیماران و  12% گروه کنترل مشاهده شد (p<0.0001). آلبومینوری در 6% بیماران و 7% گروه کنترل وجود داشت که اختلاف معنی داری را نشان نداد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که شواهد عفونت ادراری خفیف از قبیل لکوسیتوری و هماچوری در بیماران با سندروم حاد کرونری نسبت به گروه کنترل به صورت شایع تر مشاهده می شود. این مورد می تواند نشانگر یک عفونت زمینه ای خفیف، عفونت با جرمهای ناشایع یا لکوسیتوری و هماچوری در طی یک پروسه عفونی سیستمیک باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم