• مشکلات دوران تحصیل و مرجع مناسب حل آن: دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 804
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: دانشجویان در دوران تحصیل ممکن است با مشکلات عدیده ای مواجه شوند و در پی پیدا کردن راه حل باشند. هدف این مطالعه، تعیین نظرات دانشجویان پزشکی در مورد مشکلات دوران تحصیل و مرجع مناسب آن در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

    روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 400 نفر از دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در مقاطع چهارگانه: علوم پایه، مقدمات آموزش بالینی، کارآموزی و کارورزی دانشکده پزشکی اصفهان بطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که با 16 سؤال، مشکلات خدمات آموزشی، روان شناختی، فردی- خانوادگی و مالی- رفاهی و همچنین مناسب ترین مرجع برای حل مشکل را مورد بررسی قرار می داد. داده ها با آماره توصیفی و مجذور کای در نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: فراوانی مشکلات دروان تحصیل به ترتیب اولویت: مشکلات روان شناختی 43.7 درصد، مالی- رفاهی 30.8 درصد، فردی- خانوادگی 30.2 درصد و خدمات آموزشی 29 درصد به دست آمد. در بخش مشکلات خدمات آموزشی، فراوانی مشکل افت تحصیلی 47.1 درصد و مشکل کاهش انگیز به تحصیل 56.9 درصد بود. اکثر دانشجویان از تجربه شخصی خود برای حل مشکلات دوران تحصیل استفاده نموده و از نظر آنان خانواده، مناسب ترین مرجع مشکلات مالی-اداری و خانوادگی-فردی بود ولی برای مشکلات آموزشی و روان شناختی اکثریت تجربه شخصی را معرفی نمودند.

    نتیجه گیری: مشکلات دوران تحصیل شایع و نیازمند ضرورت سامان دهی نظام مشاوره با محوریت اساتید و تعامل با خانواده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها