• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 433
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بسیاری از مطالعات، تأثیر مداخلات آموزشی کاربرد مهارت های پزشکی مبتنی بر شواهد را بر مدارج بالای پزشکی سنجیده اند ولی گزارشات کمی از تأثیر این مداخلات در مدارج پایین پزشکی وجود دارد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر یک برنامه آموزشی کارگاهی پزشکی مبتنی بر شواهد را بر مهارت بکارگیری آن توسط دانشجویان مقطع بالینی پزشکی انجام گرفت.

    روش ها: در یک مطالعه پیش تجربی، 24 دانشجویان پزشکی سال 4 و 5 که بخش های داخلی یا جراحی را گذرانده بودند، به صورت غیرتصادفی آسان انتخاب شدند. کارگاهی در قالب سه جلسه 5 ساعته در مورد پزشکی مبتنی بر شواهد برای آنان برگزار گردید. نگرش دانشجویان نسبت به برگزاری کارگاه از طریق پرسشنامه ای با مقیاس لیکرت، مهارت آنها در زمینه طراحی سؤال کلینیکی توسط پیش آزمون و پس آزمون با دو سؤال چهار گزینه ای و نحوه جستجو شواهد از بانک های اطلاعاتی توسط چک لیست بررسی شد. نتایج با استفاده از آزمون ویلکاکسون توسط نرم افزار spss تحلیل گردید.

    نتایج: از 40 نمره مهارت طرح سؤال بالینی، دانشجویان از پیش آزمون 23 و از پس آزمون 8 غلط داشتند که این اختلاف معنی دار بود. نمره جستجوی منابع دانشجویان در پیش آزمون 40 و در پس آزمون 100 از کل نمره 100 و بطور معنی داری افزایش یافته بود. نتایج پرسشنامه نگرش نشان داد که نگرش دانشجویان در مورد کارگاه مثبت بوده است.

    نتیجه گیری: این مداخله آموزشی باعث پیشرفت طراحی سؤال، جستجوی منابع اطلاعاتی شد. نگرش دانشجویان در مورد آن مثبت بود. پیشنهاد می شود که مطالعات آتی، تاثیر مداخلات زودهنگام، از جمله کارگاه را در بین دانشجویان، کارورزها، دستیاران و هیأت علمی ارزیابی نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها