• اثر آکنه بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس - 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 638
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آکنه شایعترین بیماری پوستی است که نزدیک به 80% از افراد را در دوره هایی از زندگی درگیر می کند. بیماران مبتلا به آکنه اغلب افسردگی و اضطراب و اعتماد به نفس پایین و به طور کلی کیفیت زندگی ضعیف تری، جدا از شدت کلینیکی آن دارند. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت زندگی دانشجویان علوم پزشکی بندر عباس در سال 1387 در ارتباط با بیماری آکنه است.

    روش کار: این مطالعه مقطعی توصیفی روی دانشجویان علوم پزشکی بندرعباس انجام شد. شدت کلینیکی آکنه بر اساس کرایتریای lehman تقسیم بندی شد. 118 دانشجوی دارای آکنه پرسشنامه مخصوص بررسی کیفیت زندگی بیماران دارای آکنه (acne_qol) را تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری به کمک نرم افزار spss-16 از آزمون های کای اسکوئر و t استفاده شد.

    نتایج: در 54.04% از دانشجویان مورد مطالعه، این بیماری اثر خفیف بر کیفیت زندگی آنها داشت. میانگین امتیازهای acne –qol، در سه زمینه درک از خود، نقش اجتماع، نقش احساس در بین مردان بیشتر از زنان بود. شدت بیان علائم آکنه خود، در بین زنان مورد مطالعه بیشتر از مردان بدست آمد. 14 نفر (7.45%) از دانشجویان آکنه شدید داشتند. شدت آکنه اثر معنیداری بر کیفیت زندگی داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد زنان در برابر اثرات روانی ناشی از آکنه آسیب پذیرتر از مردان هستند. لازم است مراقبت های روانی و کاهش اثرات آن بر روی کیفیت زندگی در کنار درمان بیماری مورد توجه قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها