• بررسی مقایسه ای زایمان در منزل و بیمارستان در زنان نخست حامله

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 552
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: زایمان در منزل اثرات مطلوبی در لیبر و زایمان دارد. هدف این مطالعه مقایسه زایمان در منزل و بیمارستان در زنان نخست حامله بود.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، جامعه آماری کلیه زنان در محدوده سنی 30-18 سال، با حاملگی ترم، تک قلو، نمایش سر، شروع خودبخودی زایمان و بدون عوارض بارداری بودند که از میان آنها 50 نفر در گروه زایمان در منزل و 50 نفر در گروه زایمان در بیمارستان مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه مقایسه طول زایمان، نمده آپگار دقیقه اول و پنجم، میزان اپی زیاتومی، میزان رضایت مندی از تجربه زایمان، زمان شروع تغذیه با شیر مادر جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونی t، کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر و توسط نرم افزار spss انجام گرفت.

    نتایج: یافته ها پژوهش نشان داد که زایمان در منزل باعث کاهش زمان شروع تغذیه با شیر مادر (p<0.01). کاهش زمان شروع تغذیه با شیر مادر (p<0.01) و افزایش میزان رضایتمندی مادران از تجربه زایمان می شود (p<0.01). همچنین یافته ها نشان داد که طول مرحله دوم زایمان، آپگار دقیقه اول و پنجم در دو گروه تفاوت معنی داری ندارند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق، می توان نتیجه گرفت نه تنها زایمان در منزل هیچگونه اثر نامطلوبی بر زایمان ندارد، بلکه بسیاری از نتایج زایمان را نیز بهبود می یابد و می توان آن را در زایمان های طبیعی بدون عارضه، در صورتی که بتوان شرایط بهین در کشور ایجاد نمود، به کار برد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها