• نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به فرایند ارزشیابی استاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 425
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: مطالعات انجام گرفته در مورد فرایند ارزشیابی استاد محدود است. هدف از این مطالعه تعیین نظرات اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد فرایند اجرای ارزشیابی استاد و ارتباط آن با مشخصات اعضای هیأت علمی بوده است.

    روش ها: در یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی، 185 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. روش گردآوری اطلاعات استفاده از پرسشنام های پایا و روا بود که مشخصات دموگرافیک اساتید و نظر ایشان را در مورد فرایند اجرای ارزشیابی را با مقیاس 5 نقطه ای لیکرت مورد پرسش قرار می داد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss و مقایسه گروه ها با آزمون های anova, t و همبستگی پیرسون انجام گرفت.

    نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات داده شده در فرایند اجرای ارزشیابی 2.6±0.45 از نمره 5 بود. مثبت ترین نظرات در مورد انجام ارزشیابی حداقل سالیانه یک بار و منفی ترین نظرات در مورد عدم توجه به تفاوت ماهیت درس و عدم توجه به فعالیت های جنبی استاد در ارزشیابی بود. اعضای هیأت علمی نسبت به محتوای فرم های ارزشیابی و رویه اجرای آن نظری منفی داشتند. نظرات اعضای هیأت علمی با تعداد واحدهای ارائه شده، سابقه کار، نوع رضایت از ارزشیابی و عادلانه دانستن ارزشیابی ارتباط معنی دار آماری داشت.

    نتیجه گیری: اعضای هیأت علمی از فرم های ارزشیابی ارائه شده و مراحل اجرای ارزشیابی استاد چندان خرسند نبوده و نسبت به فرایند ارزشیابی استاد نظری منفی داشتند. تهیه و تدوین ابزارهایی روا و پایا برای کلیه حیطه های آموزشی و در سطوح مختلف تحصیلی، نظارت دقیق بر انجام ارزشیابی، به کار بردن روش های ارزشیابی همتایان پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها