• اثر سیرخام بر فاکتورهای بیوشیمیایی خون در افراد با چربی و قندخون بالا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: دو عامل خطر مهم بیماری اترواسکلروز، دیابت شیرین و افزایش چربی های خون می باشد. سیر از زمان های قدیم مورد استفاده بوده و مطالعات مختلفی در مورد اثرات سیر بر کاهش قند و چربی خون صورت گرفته که بعضی از آنها این موضوع را اثبات و برخی رد کرده اند. هدف از تحقیق حاضر مطالعه اثر مصرف سیر خام (allium sativum) بر روی تعدادی از فاکتورهای بیوشیمیایی خون در افراد با قند و چربی بالا می باشد.

    روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی، بر روی 25 نفر افراد واجد شرایط و با میزان قندخون بالای 126 میلی گرم در دسی لیتر و کلسترول تام خون بیش از 245 میلی گرم در دسی لیتر انجام گرفت. هر داوطلب 5 گرم سیر خام را دو بار در روز به مدت 42 روز مصرف کرد و سپس 42 روز اصلاً سیر مصرف نکرد. سه مرحله خونگیری بصورت ناشتا جهت اندازه گیری فاکتورهای بیوشیمیایی انجام شد. نتایج با استفاده از آزمون  anovaمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و p<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.

    نتایج: میزان متوسط قندخون ناشتا (p<0.01) و کلسترول تام (p<0.001) پس از 42 روز مصرف سیر خام به صورت معنی داری کاهش یافت. اما بعد از قطع مصرف سیر مجدداً افزایش پیدا کرد. hdl-c به صورت معنی داری افزایش و hba1c کاهش یافت (p<0.05). مصرف سیر خام بر اوره کراتینین اسید اوریک تست های عملکرد کبدی کلسترول با دانسیته پایین تأثیر معنی داری نشان نداد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق اخیر، می توان به این نتیجه رسید که مصرف سیر می تواند کلسترول تام خون، hba1c, fbs را کاهش و hdl-c را افزایش دهد. بنابراین سیر می تواند در موارد خفیف دیابت شیرین و هیپرلپیدمی به خصوص در کسانی که نتوانند داروهای شیمیایی را تحمل کنند، مفید باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها