• نظرات دانشجویان دکتری پرستاری در مورد برنامه آموزشی دوره تحصیلی خود

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 383
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بررسی برنامه های آموزشی درهر مقطع و رشته تحصیلی، یکی از راهکارهای ارتقا و توسعه برنامه های آموزشی بوده و موجب افزایش کارآیی و اثربخشی برنامه ها می شود. این مطالعه با هدف تعیین نظرات دانشجویان دکتری پرستاری در مورد برنامه درسی آنان انجام شد.

    روش ها: یک مطالعه توصیفی بر روی 20 نفر از دانشجویان دوره دکتری پرستاری با انتخاب تصادفی از دانشگاه های مختلف ایران در سال 1383 انجام شد. روش گرد آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاردار بود. داده ها طبقه بندی و با آمار توصیفی به صورت توزیع فراوانی ارائه شدند.

    نتایج: واحدهای مورد پژوهش اعلام نمودند که این دوره توانسته است دید کلی و جامع نگری آنها را نسبت به مددجویان جامع تر نماید، 95 درصد افزایش تعداد واحدهای دروس اصول فلسفه و نظریه پردازی را خواستار بودند و افزایش واحد درسی نقد و بررسی پژوهش های پرستاری را ضروری دانستند، 75 درصد معتقد بودند رو ش های مختلف آزمون و ارزیابی آن، اصول و روش های ارزشیابی و روان شناسی و تئوری های یادگیری با دروس دوره کارشناسی ارشد آنان همپوشانی دارد، 90 درصد ارائه درس زبان انگلیسی را در این دوره ضروری دانستند، 55 درصد اعلام نمودند مباحث ارائه شده در واحد کامپیوتر نتوانسته توانمندی آنان را در زمینه اهداف مورد نظر این واحد افزایش بدهد.

    نتیجه گیری: محتوی تدوین شده در برنامه دکتری پرستاری ایران انعطاف پذیر نبوده، دروس بطورکلی اجباری هستند و محتوی بعضی دروس مرحله آموزشی با دروس دوره کارشناسی ارشد تکراری هستند. بازنگری برنامه آموزشی و برنامه ریزی آن براساس نیاز جامعه و حرفه می تواند در اعتلای آن مؤثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها