• ارتباط بین وضعیت رشد و دریافت رژیمی بیماران زیر 10 سال مبتلا به تالاسمی ماژور در بیمارستان دستغیب شیراز - 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 504
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: تالاسمی ماژور معمولترین بیماری ارثی در ایران است و در استان فارس شیوع بالایی دارد. اختلال رشد در بیماران تالاسمی ماژور شایع است و یکی از دلایل آن سوء تغذیه می باشد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین وضعیت رشد و دریافت رژیمی بیماران زیر 10 سال مبتلا به تالاسمی ماژور بود.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی، 62 کودک زیر 10 سال مبتلا به تالاسمی ماژور به روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شد. وضعیت رشد با استفاده از شاخص های وزن برای قد و قد برای سن و دریافت رژیمی با انجام 3 بار یادآمد 24 ساعته خوراک تعیین و با نرم افزار پردازشگر غذا تجزیه و تحلیل شد. اطلاعات با نرم افزار spss-13 و با استفاده از آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: 13.1% کودکان کم وزنی خفیف، 9.8% کم وزنی متوسط و 3.3% کودکان کم وزنی شدید و 43.5% کوتاه قدی خفیف، 17.7% کوتاه قدی متوسط و 3.2% کوتاه قدی شدید داشتند. کم وزنی در سنین پائین و کوتاه قدی سنین بالا شایعتر بود. دریافت کالری، کربوهیدرات، روی و آهن کمتر از مقادیر مرجع رژیمی بود. دریافت کالری و کربوهیدرات با کم وزنی ارتباط معکوس داشت ولی هیچ یک از موارد با کوتاه قدی ارتباطی نداشت.

    نتیجه گیری: اختلال رشد در این کودکان شایع و همراه با کمبودهای تغذی های می باشد. وضعیت نامناسب رژیم غذایی می تواند یکی از عوامل دخیل در اختلال رشد باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها