• آیا موضوعات پژوهشی پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری با شاخص بار بیماری های منطقه به صورت سال های تعدیل شده عمر بر حسب ناتوانی مطابقت دارد؟

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 523
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: تحقیق، اساس کار پرستاری است و باید تحقیقات با نیازهای بهداشتی جامعه هماهنگ شود. این مطالعه با هدف تعیین مطابقت موضوعات پژوهشی پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری با شاخص بار بیماری ها به صورت سال های عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی انجام گرفته است.

    روش ها: در این مطالعه تطبیقی، 373 تحقیق ثبت شده در لیست کتابخانه های دانشکده ای و یا پایگاه های اینترنتی دانشگاه ها در قالب پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری بین سال های 84-79 از نظر موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با علت بار بیماری به صورت سال های عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی منطقه مدیترانه شرقی منتشر شده در گزارش جهانی سلامت 2003 مقایسه گردید.

    نتایج: موضوعات پایان نامه ها در مقایسه با علت های بار بیماری به صورت سال های عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی در موارد حوادث و سوانح عمدی و غیر عمدی، اختلالات اعضای حسی، آنومالی های مادرزادی، بیماری های تنفسی و گوارشی و دندان، کمبودهای تغذیه ای، اختلالات تغذیه ای و غدد درون ریز کمتر از حد مطلوب بود. در خصوص بیماری های قلبی-عروقی، تناسلی-ادراری، پوستی، عضلانی-اسکلتی، دیابت شیرین، نئوپلاسم ها و وضعیت مادری و حول و حوش زایمان، بیشتر از حد مطلوب و در مورد بیمار یهای عصبی-روانی در حد مطلوب بود.

    نتیجه گیری: اکثر موضوعات پایان نامه های کارشناسی ارشد با این شاخص بهداشتی مطابقت داشت. با عنایت به آمار بالای پایان نامه ها در خصوص وضعیت مادری و حول و حوش زایمان و دستگاه تناسلی-ادراری پیشنهاد می شود از پرداختن بیش از حد به این موضوعات پرهیز گردد و تحقیقات بیشتری در زمینه سوانح و مشکلات ناشی از آن انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم