• بررسی مقایسه ای خاصیت ضدمیکروبی سه نوع محلول شستشودهنده کانال ریشه بر انتروکوکوس فکالیس در شرایط in vitro

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 538
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: یکی از مهمترین علل شکست درمان های اندودونتیک باقی ماندن و یا ادامه رشد میکروارگانیسم ها در سیستم پیچیده کانال ریشه و یا ناحیه پریرادیکولار می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه خاصیت ضدمیکروبی هیپوکلریت سدیم، کلرهگزیدین کلوگونات و mtad بر انتروکوکوس فکالیس در شرایط  in vitroبود.

    روش کار: در این مطالعه تجربی هفتاد نمونه دندان انسان یک ریشه و تک کاناله انتخاب شدند. ابتدا با یک فایل متناسب با قطر کانال بقایای پالپی خارج و طول کانال تعیین گردید و پاکسازی شدند. سپس نمونه ها در داخل دستگاه اولترا سونیک و بعد از آن در اتوکلاو جهت استریل شدن قرار داده شدند. بعد از این مرحله کانال دندان ها به جز 5 مورد که به عنوان کنترل در نظر گرفته شدند. از سوسپانسیون خالص سلول های انتروکوکوس در شرایط آسپتیک پر شدند. کلیه نمونه ها در دستگاه انکوباتور و در دمای 37 ºc به مدت 4 هفته نگهداری شدند. بعد از این مرحله، به ترتیب یک میلی لیتر از محلول های آزمایشی (%, naocl 2.5% mtad,chx2) به وسیله سرنگ انسولین داخل کانال ها تزریق شده سپس نمونه ها در فلاسک های حاوی دو میلی لیتر از محلول های فوق به مدت 5 دقیقه قرار گرفتند. برای بررسی میکروارگانیسم های موردنظر از محیط کشت اختصاصی sculin agar bile استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرم افزار spss از آزمون کروسکال- والیس استفاده شد.

    نتایج: در گروه  mtadدر یک نمونه (5%) باکتری رشد کرده بود. این میزان در گروه هیپوکلریت سدیم 2.5%، 5 نمونه (25%) و در گروه مایع کلرهگزیدین 2%، 4 نمونه (20%) بود. مقادیر یاد شده با یکدیگر اختلاف آماری معنی داری نداشتند.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه  in vitroهر سه محلول آزمایشی به طور قابل توجهی باعث از بین رفتن انتروکوکوس شدند ولی تفاوت معنی داری بین آنها وجود نداشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها