• بررسی الگوی مصرف دخانیات در مشاغل مختلف در شهر بندرعباس

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 453
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بیماری های قلبی و عروقی در صدر بیماری های منجر به مرگ و میر قرن و بیست و یکم می باشند. از میان عوامل خطرآفرین قابل پیشگیری این بیماری ها، می توان از کنترل مصرف دخانیات نام برد و در این میان، برآورد میزان مصرف دخانیات و مواد مخدر اقشار مختلف جهت اجرای برنامه های آموزشی مداخله ای، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. هدف مطالعه حاضر، بررسی وضعیت مصرف دخانیات و مواد مخدر در مشاغل مختلف بندرعباس می باشد.

    روش کار: در یک مطالعه مقطعی توصیفی، بر روی 2114 نفر رانندگان کامیون ها، ترلرها و اتوبوس های بین شهری و همچنین 600 صیاد، 612 نفر از کشاورزان، 502 دانشجو و نیز 500 نفر از کارمندان بندرعباس در سال های 85 و 86 بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. پرسشنامه شامل خصوصیات دموگرافیک و عادات مصرف مواد دخانی بصورت حضوری برای تک تک واحدهای نمونه تکمیل گردید. در پایان داده ها با بکارگیری نرم افزار آماری spss14 و استفاده از روش های آماری توصیفی و آزمون های آماری t-test, chi-square تجزیه و تحلیل گردیدند.

    نتایج: در جمعیت مورد مطالعه، 72.4 درصد رانندگان، 44 درصد صیادان، 18.8 درصد کارمندان، 28.7 درصد کشاورزان و 42.4 درصد دانشجویان یکی از مواد دخانی نظیر سیگار، قلیان و یا پیت به صورت روزانه مصرف می کردند. میانگین مصرف سیگار در رانندگان حدود 14 نخ در روز و میانگین مصرف قلیان در این قشر حدود 1.2 سر در روز محاسبه گردید.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، به نظر می رسد اعمال اقدامات آموزشی مداخله ای جهت بالاتر بردن سطح آگاهی اقشار مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها