• نتایج درمانی بیماران مبتلا به سکته مغزی بستری در واحد مراقبت های سکته مغزی و بخش داخلی اعصاب بیمارستان الزهراء (س) اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 678
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: واحد مراقبت سکته مغزی اساساً شامل بخشی است که در آن بیماران با سکته مغزی حاد بین 72 ساعت تا 2 هفته بستری می شوند. هدف این مطالعه بررسی بیماران مبتلا به سکته مغزی متوسط تا شدید بستری در واحد سکته مغزی و مقایسه آن را بیماران بستری در بخش عمومی بیمارستان از نظر کنترل فشارخون، دیابت، زخم بستر و ابتلا به پنومونی و مرگ و میر است.

    روش کار: در این مطالعه که به صورت کوهورت آینده نگر انجام گرفته است، نتایج درمانی و پیش آگهی 100 بیمار مبتلا به سکته مغزی متوسط (nihss=8-16 و شدید nihss>16) که در دو بخش عمومی اعصاب و واحد مراقبت استروک بیمارستان الزهرا (س) در عرض شش ماه بستری شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفته است. ارزیابی این بیماران در زمان پذیرش و زمان ترخیص از لحاظ کنترل فشارخون، دیابت، زخم بستر، پنومونی، مدت زمان اقامت در بیمارستان و بالاخره وقوع مرگ انجام گرفت.

    نتایج: مقایسه نتایج درمانی در این دو بخش مشخص نمود که کنترل عوارض یاد شده اگرچه در واحد مراقبت سکته مغزی بصورت مطلوب تری انجام می گرفت ولی این تفاوت معنی دار نبود. در این میان تنها بروز عارضه زخم بستر و مدت زمان بستری در واحد مراقبت سکته مغزی نسبت به بخش عمومی از لحاظ آماری معنی دار بود (p<0.001).

    نتیجه گیری: خدمات ارائه شده در واحد مراقبت سکته مغزی تفاوت معنیداری با خدمات ارائه شده در سایر بخش ها ندارد. افزایش کیفیت مراقبت ها در بخش های عمومی می تواند منجر به کاهش هزینه های بیمارستانی گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها