• اثربخشی آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان دوره دکترای پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 442
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مطالعه و تجدید نظر در برنامه درسی، فعالیت های تدریس و تعامل در آموزش، به منظور ارتقای سطح اثربخشی آموزش از ضرورت برخوردار است. هدف این مطالعه، بررسی میزان اثربخشی آموزش دوره دکترای پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه دانشجویان این دوره بود.

    روش ها: این پژوهشی به روش پیمایشی روی دانشجویان سال پنجم پزشکی شاغل به تحصیل در نیم سال اول سال تحصیلی 85-1384 به عنوان جامعه آماری انجام گردید. 162 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه ای با 74 سؤال با استفاده از مدل مک دونالد در سه قسمت: برنامه درسی، سامان دهی فعالیت های تدریس و تعامل در آموزش طراحی و بکار گرفته شد. پرسشنامه ها از طریق حضور در بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران توزیع گردید. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار spss و با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد.

    نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات حاصل از نظرات دانشجویان در مورد اثربخشی برنامه درسی، فعالیت های تدریس و تعامل در آموزش به ترتیب عبارت بود از 0.34±2.35، 0.35±2.5، 0.35±2.46 که در مورد اول کمتر از میانگین نظری و در مورد دوم و سوم برابر با میانگین نظری بود.

    نتیجه گیری: کمتر بودن میانگین به دست آمده درباره برنامه درسی از میانگین نظری (2.5) نشان دهنده لزوم تجدید نظر در برنامه درسی دوره دکترای پزشکی عمومی می باشد. میانگین تعامل در آموزش و فعالیت های تدریس، لزوم بهبود انواع تعامل و ارتقای مهارت های اساتید را طلب می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها