• ارزش یافته های سمعی و نوار قلب در تشخیص کودکان مبتلا به نقص دیواره بین دهلیزی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 428
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: نقص دیواره بین دهلیزی (asd) یکی از بیماری های قلبی مادرزادی غیرسیانوتیک با ایجاد شنت چپ به راست می باشد که در هر جایی از دیواره بین دهلیزی می تواند ایجاد شود. یافته های سمعی و نوار قلب شاخص های تشخیصی بیماری می باشند. پژوهش حاضر به منظور تعیین حساسیت و ویژگی یافته های فوق در تشخیص نقص دیواره بین دهلیزی در کودکان انجام شده است.

    روش کار: این مطالعه مورد–شاهد بر روی 100 کودک مبتلا به نقص دیواره بین دهلیزی مراجعه کننده به کلینیک قلب اطفال طی سال های 1383-1379  انجام شد و با 205 کودک سالم که بیماری قلبی نداشته و از نظر سن و جنس با گروه مورد مطالعه همگن بودند، از نظر معاینه بالینی، نوار قلب و اکوکاردیوگرافی مورد مقایسه قرار گرفتند، سپس اطلاعات حاصل جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزاری آماری spss و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: متوسط سن بیماران مورد مطالعه 4.60±7.71 و در گروه کنترل 4.60±6.92 سال بود. نسبت جنس دختر به پسر در گروه مورد 1.56 به 1 و در گروه کنترل 1.07 به 1 بود. در مبتلایان به asd حساسیت و ویژگی دوگانگی ثابت و وسیع صدای دوم قلب به ترتیب 96% و 100%، سوفل سیستولیک جهشی کانون پولمونر به ترتیب%97  و 100%، الگوی rsr  در نوار قلب به ترتیب 79% و 99.02%، هیپرتروفی بطن راست بدون طرح rsr به ترتیب 29% و 100% و حساسیت و ویژگی موج p بلند به ترتیب 39% و 100% بود. بر اساس سنجش های آماری، صدای دوم دوگانه وسیع و ثابت و سوفل سیستولیک جهشی کانون پولمونر کمک کننده تر از بقیه یافته ها در تشخیص بیماران مبتلا به asd بودند.

    نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که یافته های سمعی و الکتروکاردیوگرافیک ابزار مهمی در تشخیص  asdدر کودکان، همانند بالغین، می باشند. این موضوع بویژه در مراکزی که وسایل تشخیصی مدرن مانند اکوکاردیوگرافی از طریق سینه یا مری جهت تشخیص بیماری وجود ندارد، از اهمیت خاصی برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها