• ارتباط ویژگی های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 417
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: یکی از دلایل شکست یا افت تحصیلی در دانشجویان، عدم توجه به مؤلفه های اثرگذار در یادگیری است. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط ویژگی های یادگیری شامل شیوه مطالعه، منبع کنترل و مؤلفه های یادگیری خودنظم داده شده که موضوعات قابل تغییر در خصوص یادگیری هستند، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی بود.

    روش ها: در این مطالعه همبستگی، کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی (62 نفر) دارای معدل 17 و بیشتر (پیشرفت تحصیلی بالا) یا معدل 14 و کمتر (پیشرفت تحصیلی پایین) در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز سال تحصیلی 85-84 به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های «سبک های یادگیری کلب»، «شیوه های مطالعه کرمی»، «مرکز کنترل جولیان راتر» و «یادگیری راهبردهای انگیزشی برای» جمع آوری و با آمار توصیفی و آزمون رگرسیون لوجستیک در نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: آنالیز رگرسیون لوجستیک نشان داد منبع کنترل با (p=0.008) و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری با p=0.032، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی دار آماری دارد.

    نتیجه گیری: منبع کنترل و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، به عنوان عوامل تبیین کننده پیشرفت تحصیلی دانشجویان شناخته شد. با توجه به نتایج مطالعه حاضر، راهکارهایی چون دوره فشرده کارگاه یا سمینار در خصوص «نظریه اسناد در ارتباط با یادگیری و آموزش» و «راهبردهای انگیزشی برای یادگیری» در سال اول دوره تحصیلی برای اعتلای یادگیری فراگیران پیشنهاد می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها