• توانمندی های دانشجویان دندان پزشکی در برنامه درسی دندان پزشکی جامعه نگر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 476
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: دانش آموختگان رشته دندان پزشکی باید در زمینه های مختلف دندان پزشکی جامعه نگر مانند آموزش سلامت، نیازسنجی و برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح برای سلامت توانمند باشند. هدف از این مطالعه، ارزیابی تأثیر برنامه درسی دندان پزشکی جامعه نگر دانشکده دندان پزشکی اصفهان در توانمندسازی دانشجویان دندان پزشکی در حیطه های جامعه نگری از طریق روش خودپایشی بود.

    روش ها: این مطالعه نیمه تجربی به صورت مقایسه پیش آزمون و پس آزمون و مقایسه با گروه کنترل صورت گرفته است. روش نمونه گیری، سرشماری بود. تعداد 50 نفر دانشجوی گروه آزمایش قبل و بعد از گذراندن دوره دندان پزشکی جامعه نگر و 40 دانشجوی گروه مقایسه که دوره دندان پزشکی جامعه نگر را نگذرانده بودند، در هنگام دانش آموختگی، مورد مطالعه قرار گرفتند. روش جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که به روش خودایفا توسط دانشجویان تکمیل می گردید. پرسشنامه، توانمندی دانشجویان را در شش حیطه تعیین شده در رتبه های غیر قابل قبول تا عالی ارزیابی می نمود. نتایج توسط آزمون های  t-test, pair t-test در نرم افزار و  spssآنالیز گردید.

    نتایج: تفاوت بین نمره توانمندی های دانشجویان در هر شش حیطه تعیین شده در گروه آزمایش قبل و بعد از گذراندن دوره معنی دار بود. با مقایسه نمره گروه آزمایش و گروه شاهد، فقط در حیطه ای که مربوط به توانایی در انجام خدمات دندان پزشکی پیشگیری بود، تفاوت معنی داری مشاهده نشد ولی در بقیه حیطه ها تفاوت معنی دار بود.

    نتیجه گیری: برنامه درسی دندان پزشکی جامعه نگر در توانمندسازی دانشجویان در حیطه های جامعه نگری موفق بوده است و برای بهینه شدن این نتایج، پیشنهاد می گردد زمان و امکانات بیشتری برای مباحث نیازسنجی و برنامه ریزی تخصیص داده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها