• مقایسه اثر تزریق داخل ضایعه مخلوط گلوکانتیم و استروئید با گلوکانتیم در درمان لیشمانیوز پوستی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 483
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: لیشمانیوز جلدی یک بیماری انگلی است که در اثر گونه های مختلف انگل لیشمانیا بوجود می آید و می تواند اسکار بد شکل برجا بگذارد. بنابراین به یک درمان مؤثر برای جلوگیری از عوارض بیماری ضروری است. هدف از این مطالعه ارزیابی و مقایسه تزریق داخل ضایعه گلوکانتیم همراه با استروئید با تزریق داخل ضایعه گلوکانتیم به تنهایی در درمان لیشمانیوز پوستی است.

    روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 62 بیمار با لیشمانیوز پوستی بطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. از این تعداد، 32 بیمار در گروه گلوکانتیم همراه با استروئید و 30 بیمار در گروه گلوکانتیم به تنهایی قرار داده شد. در گروه گلوکانتیم همراه با استروئید، مقدار 0.5 cc/cm2 از گلوکانتیم (48.5 میلیگرم) همراه با 0.1 cc/cm2 تریامسینولون استنوئید (4 میلیگرم) به صورت داخل درم و در گروه گلوکانتیم به تنهایی 0.5 cc/cm2 گلوکانتیم (48.5 میلیگرم) به صورت داخل درم تزریق شده است. دفعات تزریق 6 مرتبه به فواصل یک هفته بوده است. ضایعات بعد از اتمام طول درمان از نظر اندازه، اریتم و ایندوراسیون ارزیابی شدند و با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تفاوت بین دو گروه با p<0.05 معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: متوسط امتیاز بهبودی بالینی بعد از 6 هفته در گروه گلوکانتیم به همراه استروئید 5.6 (62%) گروه گلوکانتیم به تنهایی 5.2 (57%) بود. این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. در گروه گلوکانتیم به همراه استروئید در ضایعات با طول مدت کمتر از 4 ماه با پاسخ مناسبتر و امتیاز بالاتری نسبت به ضایعات با طول مدت بیشتر از 4 ماه در همین گروه همراه بود.

    نتیجه گیری: هر دو روش در مجموع تفاوت قابل توجهی با هم ندارند ولی در ضایعات با طول مدت کمتر از 4 ماه این تفاوت محسوس است که احتمالا به علت کاهش ادم، اریتما و ایندوراسیون در اثر مصرف استروئید بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم