• الگوی استعمال سیگار و قلیان در جمعیت بالای 15 سال بندرعباس، یک مطالعه جمعیتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 495
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: استعمال دخانیات از مشکلات مهم بهداشت عمومی به شمار می رود و یکی از عوامل قابل پیشگیری بیماری ها و مرگ های زودرس شناخته شده است. هدف این مطالعه تعیین الگوی استعمال سیگار و قلیان در جمعیت بالای 15 سال ساکن شهر بندرعباس بود.

    روش کار: در یک مطالعه جمعیتی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 1810 نفر از افراد بالای 15 سال ساکن شهر بندرعباس انتخاب شدند. اطلاعات دموگرافیک و وضعیت استعمال سیگار و قلیان به روش مصاحبه حضوری با نمونه های انتخابی جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: شیوع استعمال سیگار در کل افراد مورد بررسی 11.7% بود. مردان و 0.9% زنان سیگاری بودند و اختلاف آماری معنی داری بین آنها وجود داشت (p<0.0001). شیوع استعمال قلیان در کل افراد مورد بررسی 9.1% بود. 4.6% مردان و 13.6% زنان قلیان استعمال می کردند و اختلاف آماری معنی داری بین آنها وجود داشت (p<0.0001). استعمار سیگار و قلیان ارتباط معنی داری با سن و تحصیلات داشت (p<0.0001).

    نتیجه گیری: الگوی استعمال سیگار در جمعیت مورد بررسی با اکثر مطالعات مشابه در این زمینه مطابقت دارد اما استعمال قلیان به میزان قابل توجهی بیشتر از مناطق دیگر کشور می باشد. لذا توصیه می شود. مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا علل گرایش مردم (بویژه خانم ها) به استعمال قلیان مشخص شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها