• ارتباط تغذیه با شیر مادر در دوران شیرخوارگی با میزان فشارخون در ابتدای سنین بزرگسالی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 666
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: مطالعات اخیر نشان داده است که تغذیه با شیر مادر موجب کاهش فشارخون در دوره کودکی می گردد، اما ارتباط بین تغذیه با شیر مادر با فشارخون در دوره بزرگسالی مشخص نیست. هدف این مطالعه تعیین ارتباط تغذیه با شیر مادر با میزان فشارخون در ابتدای سنین بزرگسالی می باشد.

    روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 384 نفر از دانشجویان سنین 32-18  سال دانشگاه آزاد اسلامی سمنان که به روش تصادفی در پرسشنامه ثبت شده بودند، انجام شد. متغیرهای مخدوش کننده با مصاحبه در پرسشنامه ثبت گردید. در نوبت اول قد و وزن نمونه ها اندازه گیری شد. فشارخون در سه نوبت (صبح، ظهر، عصر)، یک روز در میان اندازه گیری گردید. در تحلیل داده ها نمونه ها بر حسب مدت تغذیه با شیر مادر به سه گروه کمتر از 3 ماه (یا شیر خشک)، 5-3  ماه و 6 ماه یا بیشتر تقسیم شدند. از آزمون های کای دو و آنالیز واریانس یک طرفه برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    نتایج: از 384 نفر نمونه مورد مطالعه، 314 نفر مرد و 170 نفر زن بودند. میانگین سن، شاخص توده بدنی و تعداد نخ سیگار مصرفی در سه گروه تفاوت معنی داری نداشت. همچنین سه گروه از نظر توزیع جنسی، سابقه فشارخون بالا در خانواده و قندخون بالا همگن بودند. میانگین فشارخون سیستولی و دیاستولی در بین سه گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که تغذیه با شیر مادر در نوزادی با فشارخون سیستولی و دیاستولی در ابتدای سنین بزرگسالی ارتباطی ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها