• بررسی وضعیت استعمال سیگار در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 572
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: یکی از رفتارهای غیربهداشتی که سلامتی افراد جامعه را به خطر انداخته و هزینه های قابل توجه ای را بر جوامع تحمیل می کند، مصرف سیگار است. توجه به این گونه رفتارها در سنین نوجوانی و جوانی که زمان شکل گیری هویت فرد است از اهمیت خاصی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت استعمال سیگار و علل آن در دانشجویان دانشگاه بندرعباس انجام شد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی، 200 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از دانشجویان دانشگاه بندرعباس انتخاب گردید. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ای شامل دو قسمت، قسمت اول اطلاعات دموگرافیک و قسمت دوم عادات مربوط به استعمال سیگار بود، انجام گرفت و برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار spss استفاده شد.

    نتایج: نتایج بررسی نشان داد که 9% دانشجویان سیگار و 12% قلیان و 20.5% هر دو را تجربه نموده بودند. 34.5% آنها فرد سیگاری در خانواده خود داشته اند و مهم ترین عامل مصرف سیگار به ترتیب 29% تفریح و سرگرمی، 13.5% معاشرت با دوستان سیگاری و 10.5% دسترسی آسان به آن را بیان نمودند. بین سن، جنس و وجود فرد سیگاری در خانواده، با استعمال سیگار بر اساس آزمون کای ارتباط معنی داری مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: رفتارهای بهداشتی اکتسابی است و در عین حال قابل آموزش و تغییر می باشند. آموزش بهداشت بویژه به نوجوانان و جوانان نسبت به مضرات سیگار یکی از راه های مناسب در از راه های مناسب در پیشگیری از استعمال آن می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها