• تأثیر آموزش به کمک رایانه و نمایش علمی بر میزان یادگیری اندازه گیری علایم حیاتی در دانشجویان پرستاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 549
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آموزش به کمک رایانه بطور وسیع در آموزش پرستاری و علوم پزشکی استفاده می شود. هدف از این مطالعه، تعیین مقایسه ای تأثیر آموزش به کمک رایانه و نمایش علمی بر یادگیری اندازه گیری علایم حیاتی در دانشجویان پرستاری بود.

    روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، تمامی دانشجویان سال اول پرستاری در دانشکده پرستاری تبریز (30 نفر) در پیش آزمون دانش اندازه گیری علایم حیاتی شرکت کردند و بر اساس نمرات پیش آزمون بطور تصادفی در گروه تجربی (15 نفر) و شاهد (15 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی روش اندازه گیری علایم حیاتی را در سه جلسه دو ساعته با فاصله یک هفته بین هر دو جلسه به شیوه آموزش به کمک رایانه آموزش دیدند و گروه شاهد همین محتوا را در همان مدت و در شرایط تقریباً مساوی به شیوه نمایش علمی آموزش دیدند. در جلسه چهارم تمامی دانشجویان هر دو گروه در پس آزمون دانش که سؤالات آن همان سؤالات پیش آزمون بود، شرکت کردند. برای مقایسه نمرات دانش از آزمون های ناپارامتریک من ویتنی و ویلکاکسون در نرم افزار spss استفاده شد.

    نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون و پس آزمون برای گروه تجربی به ترتیب برابر با 4.3±19.8 و 3.03±34.73 و برای گروه شاهد برابر با 5.8±22 و 4.97±33.73 بود. هر چند دانشجویان هر دو گروه در نمرات دانش پس آزمون نسبت به پیش آزمون بطور معنی داری پیشرفت داشتند، اما در نمرات دانش پس آزمون در بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: آموزش به کمک رایانه به عنوان یک روش مستقل آموزشی، موجب پیشرفت یادگیری در حیطه شناختی معادل با شیوه نمایش علمی در دانشجویان پرستاری می شود. بنابراین، برای غنی تر کردن برنامه های آموزش پرستاری می توان از آموزش به کمک رایانه استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها