• بررسی دیدگاه بیماران مراجعه کننده با دردهای اسکلتی–عضلانی و اثر انواع غذاها بر دردهایشان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 586
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: برخی از بیماران با درد های مزمن مدعی هستند مصرف بعضی از غذاها، دردهای آنها را تحت تأثیر قرار می دهد و از طرفی اثرات ضدالتهابی و ضددرد برخی از غذاها و به خصوص میوه ها به اثبات رسیده است. هدف این مطالعه، بررسی اثر مصرف انواع غذاها روی درد بوده است.

    روش کار: مطالعه از نوع توصیفی– تحلیلی و به صورت منطقی بوده و جامعه هدف بیماران مراجعه کننده با دردهای مزمن اسکلتی-عضلانی به کلینیک روماتولوژی شهرستان یزد بود. روش جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه و به صورت جداول دارای اطلاعات دموگرافیک بیماران و 97 ماده غذایی و تعیین نوع و میزان اثر آنها بود. روش نمونه گیری به صورت ساده با تکمیل پرسشنامه تا کامل شدن حجم نمونه (455 بیمار) ادامه یافت و تحلیل آماری داده ها توسط نرم افزار spss-13 انجام شد.

    نتایج: از 455 بیمار شرکت کننده، 228 نفر (50.10%) اعتقاد داشتند که مصرف غذاها بر درد مؤثرند. سن بیماران با میانگین 44.95 سال از 14 تا 81 سال بود. 263 بیمار (57.8%) درد مکانیکال، 164 (36%) درد التهابی و 28 نفر (6.2%) از دیگر انواع درد رنج می بردند. در گروه فرآورده های گوشتی بیشتر بیماران گوشت گاو (32.9% تشدید و 1.3% تسکین) و سوسیس و کالباس (10.1% تشدید و 0.9% تسکین) را سبب تشدید دردشان می دانستند. از میوه ها خیار سبز (31.6% تشدید و 4.4% تسکین)، هندوانه (30.3% تشدید و 6.6% تسکین) و برخی میوه های ترش مزه نیز سبب تشدید درد شده بودند. بیماران تمام مغزهای آجیل از جمله انواع بادام، گردو، فندق و پسته را بیشتر سبب تسکین درد می دانستند و در مورد گردو از همه بارزتر بود (37.7% تسکین و 0.4% تشدید).

    نتیجه گیری: به نظر می رسد امساک از برخی خوردنی ها و آشامیدنی ها می توانند در کنترل بهتر دردهای مزمن در بیماران انتخاب شده مؤثر باشند و معمولاً این غذاها در فرهنگ سنتی ما به عنوان غذاهای سرد نامیده می شوند. دیدگاه های بیماران در خصوص اثر عوامل غیردارویی بر درد، سرآغازی برای کارآزمایی های بالینی و کشف نادانسته های بیشتری در این زمینه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها