• مطالعه سرواپیدمیولوژیک htlvدر مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و همودیالیزی استان هرمزگان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 550
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: انتقال آلودگی های ویروسی در افرادی که مکرراً خون و یا فرآورده های خونی دریافت می کنند، مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی و همودیالیزی شایع می باشد. ویروس (human t-lymphotropic virus) htlv  یکی از رتروویروس های است که از طریق خون منتقل می گردد. این ویروس در ایران تنها در ناحیه خراسان بصورت اندمیک وجود دارد. در این مطالعه احتمال وجود htlv در بیماران تالاسمی، هموفیلی و افراد همودیالیزی ساکن استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت.

    روش کار: در این بررسی سرواپیدمیولوژیک، در طی یک دوره 6 ماهه (7-1386) تعداد 210 نفر (98 زن و 112 مرد) شامل 163 نفر بیماران هموزیگوت تالاسمی، 40 نفر بیمار همودیالیزی و 7 نفر نیز بیمار هموفیلی  aبطور تصادفی انتخاب شدند. پس از کسب رضایت خون گیری از بیماران بعمل آمد. سرم به منظور جستجوی آنتی بادی ضد htlv 1&2، به روش elisa کنترل و با روش وسترن بلات و pcr تأیید شدند.

    نتایج: یافته ها نشان می داد که 3.06% از بیماران تالاسمی (5 نفر) دارای آنتی بادی علیه htlv تیپ یک بودند که نسبت به درصد شیوع  htlvدر افراد سالم به مراتب بالاتر است. htlv تیپ 2 در این مطالعه مشاهد نشد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد بیماران تالاسمی احتمالاً در نتیجه انتقال خون seropositive شده باشند. فرآورده های غیرسلولی (پلاسما) خطر انتقال در حد صفر دارند. احتمالاً ویروس htlv به منطقه خراسان محدود نمی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها