• اثر پیش داروی کلونیدین بر تغییرات همودینامیک تشنج درمانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 652
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: تشنج درمانی یک روش درمانی موثر برای بسیاری از اختلالات روانی خصوصا افسردگی شدید و اسکیزوفرنی است که غالبا با عوارضی مانند افزایش فشارخون، تاکیکاردی، آریتمی و حتی سکته قلبی توام می باشد. روش های متعددی جهت کنترل و کاهش این عوارض قلبی عروقی بکار رفته است. هدف این مطالعه، بررسی اثر کلونیدین خوراکی به عنوان پیش دارو بر پاسخ های همودینامیک پس از تشنج درمانی می باشد.

    روش کار: این مطالعه، یک کارآزمایی بالینی دوسوکو است که در 100 بیمار 50-15 سال با کلاس بیهوشی 1 و 2 کاندید درمان با تشنج درمانی انجام شده است. قبل از شوک بیماران به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. بیماران گروه اول کلونیدین خوراکی به عنوان پیش دارو دریافت کرده و به بیماران گروه دوم دارونما تجویز شد. پس از اندازه گیری فشارخون سیستولیک، دیاستولیک و ضربان قلب اولیه بیماران، القای بیهوشی یکسان در هر دو گروه انجام شد. سپس شوک الکتریکی داده شد. فشارخون و ضربان قلب بیماران 2 دقیقه از پایان تشنج مجددا اندازه گیری و ثبت شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون آماری t-test تجزیه و تحلیل گردید و p<0.05 معنی دار تلقی شد.

    نتایج: بیماران دو گروه از نظر میانگین سنی، نسبت جنسیتی و پارامترهای اولیه همودینامیک یکسان بودند و تفاوت آماری معنی داری نداشتند. میانگین فشارخون سیستولیک و دیاستولیک بعد از شوک درمانی در گروه اول بطور قابل توجهی کمتر از گروه دو بود (p<0.05). اما تعداد ضربان قلب بیماران دو گروه پس از شوک درمانی اختلاف معنی داری را نشان نداد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، ما استفاده از کلونیدین به عنوان پیش دارو قبل از الکتروشوک درمانی را توصیه می نمائیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها