• نتایج شش ماه پیگیری بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید تحت بالینی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 895
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: سرنوشت بیماری پرکاری تیروئید تحت بالینی که بصورت سطوح سرکوب شده tshو نرمال t4, t3تعریف می گردد، بطور کامل شناخته شده نیست و در مورد نحوه برخورد با آن اختلاف نظر وجود دارد. این مطالعه به بررسی سیر بیماری بدون مداخله درمانی به مدت 6 ماه پرداخته است.

    روش کار: 285 نفر از افراد تحت پوشش مطالعه قند و لیپید تهران که در بررسی های اولیهt3, t4, tsh≤0.3 mu/l نرمال داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. در این افراد آزمایش عملکرد تیروئید مجدداً انجام شد و جهت تأیید تشخیص در افرادی که آزمایش مجدد آنها tsh≤0.3 mu/l را نشان داد، تست trh انجام گرفت. در پایان، 20 نفر شرایط ورود به مطالعه شامل tsh≤0.3 mu/l و افزایش  tshکمتر از 1 mu/l پس از تست  trhرا پیدا کردند. این افراد به مدت 6 ماه و در ماه های اول، دوم و ششم بدون مداخله درمانی مورد بررسی مجدد قرار گرفتند.

    نتایج: متوسط سن افراد 13±48 سال بود و 12 نفر زن در زمان ورود به مطالعه میانگین tsh سرم 0.2±0.1 mu/l و سطوح t3,t4  نرمال بود. افزایش معنی دار میانگین tsh در ماه های اول و دوم به ترتیب (p<0.01) ,0.6±0.2 mu/l ,0.7±0.1 mu/l نسبت به ماه اول دیده شد ولی در ماه ششم پیگیری، مجدداً tsh به حدود ماه اول رسید (0.3±0.5 mu/l) که با میانگین  tshدر زمان ورود به مطالعه تفاوت معنی داری نداشت. در طول مدت مطالعه تغییرات معنی دار در سطوح t3,t4 دیده نشد.

    نتیجه گیری: سیر پرکاری تیروئید تحت بالینی بصورت کامل قابل پیش بینی نبوده و نرمال بودن سطوح  tshنمی تواند وضعیت یوتیروئیدی را در ماه های بعدی تضمین کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها