• ارتباط مواجهه کودکان یزدی با دود سیگار و شیوع علائم آسم و آلرژی در آنها

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 567
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: دود سیگار از شایع ترین آلاینده های فضای بسته است. با توجه به اینکه دستگاه ایمنی و ریه ها در سنین پائین در حال رشد هستند، تماس با این مواد در این سنین می تواند آثار زیان باری را بدنبال داشته باشد، به نظر می رسد تماس با دود سیگار بعنوان یک علت برای بروز حملات خس خس نباشد، بلکه بعنوان یک عامل تشدید کننده است. این مطالعه با هدف شناسایی ارتباط مواجهه محیطی دو سیگار با شروع و شدت علائم آسم و آلرژی در شهر یزد طراحی و اجرا گردیده است.

    روش کار: مطالعه به روش توصیفی مقطعی در بین دانش آموزان انجام شده است. روش نمونه گیری در مدارس بصورت خوشه ای تصادفی ساده و در هر مدرسه بصورت سرشماری بین دانش آموزان بوده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد لیساک استفاده شده است. پرسشنامه در محیط نرم افزاری spss و با استفاده از آزمون های کای اسکوئر و anova، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: در این مطالعه، 2769 دانش آموزان 7-6 ساله و 3201 نوجوان 14-13 ساله مورد بررسی قرار گرفته اند. پدران 24.5% جامعه مورد مطالعه سیگاری بودند. شیوع علائم آسم در هر دو گروه سنی و رینیت آلرژیک در گروه سنی 14-13 سال در کودکانی که فرد سیگاری در منزل زندگی می کرده است، با اختلاف معنی داری بیشتر می باشد. تماس با دود قلیان در منزل و وجود مادر سیگاری در اطفال 7-6 ساله باعث افزایش معنی دار علائم آسم رینیت آلرژیک شده است. در 14-13 ساله ها وجود پدر سیگاری باعث افزایش معنی دار رینیت آلرژیک و وجود فرد سیگاری در منزل سبب افزایش فراوانی خس خس سینه و یا علائم رینیت آلرژیک با اختلاف معنی داری شده است.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که تماس با دود سیگار در دوران کودکی همراه با افزایش شانس خطر بیماریهای آتوپیک بخصوص آسم و رینوکنژکتیوت می باشد. توجیه والدین در مورد مضرات تماس کودکان با دود سیگار و قلیان در بروپ و یا تشدید علائم آسم و آلرژی در آنها و لزوم اجتناب از این موضوع توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها