• علل مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 743
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بررسی عوامل مؤثر در افت تحصیلی می تواند برای دست اندرکاران آموزشی، تصویری روشن تر از کارکرد دانشگاه فراهم نماید و امکان دستکاری و مداخله مناسب برای کاهش عوارض افت تحصیلی را به دنبال داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی علل مشروط شدن دانشجویان داشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.

    روش ها: در این مطالعه پیمایشی که در سال تحصیلی 84-1383 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور انجام شد، نمونه تحقیق 100 دانشجوی مشروط و 100 دانشجوی غیر مشروط بودند. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه های ویژگی های فردی، رضایت از رشته تحصیلی، رضایت از دانشگاه، سلامت روان، فشارزاهای تحصیلی انجام شد. داده ها با آزمون های مجذور کای و  tو نرم افزار spss تحلیل شد.

    نتایج: مشروط شدن در دانشجویان مرد و متأهل بیشتر بود. دانشجویان مشروط برای تأمین هزینه های زندگی بیشتر کار شخصی می کردند. دیپلم آنها بیشتر از شهرستان و روستاها و بخش، قبولی شهریور، سهمیه ایثارگران، دارای معدل پیش دانشگاهی کمتر، با فاصله بیشتر بین اخذ دیپلم و پذیرفته شدن در دانشگاه، سن بیشتر، پدر و مادر کم سواد و با مشاغل پایین تر بودند. دانشجویان مشروط از رشته تحصیلی رضایت کمتری داشته و از سلامت روانی پایین تری برخوردار بودند. دانشجویان مشروط فشارزاهای بیشتری را در محیط خوابگاهی، شرایط آموزشی، محیط آموزشی و دانش آموختگی تجربه کرده بودند.

    نتیجه گیری: دست اندرکاران آموزش باید با توجه به متغیرهای مؤثر بر عملکرد تحصیلی و مشروط شدن دانشجویان، راهبردهای مناسبی را طراحی و اجرا نمایند تا بر اساس شناخت دقیق همین ویژگی ها، بتوان دانشجویان در معرض خطر را شناسایی و با مشاوره های مناسب امکانات بهتری برای آنان فراهم نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها