• تأثیر آموزش به روش ایفای نقش در آموزش مهارت های مشاوره و غربالگری متقاضیان آی یودی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 818
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: یکی از مهمترین موانع استفاده از آی یودی(intra uterine divice-iud) ، عدم ارائه مشاوره مطلوب است. از آن جایی که بکارگیری روش های نوین آموزش برای ایفای مؤثرتر نقش ماماها در ارائه مشاوره لازم می باشد، این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش مرسوم و ایفای نقش بر میزان مهارت دانشجویان در مشاوره صورت گرفت.

    روش ها: در این مطالعه تجربی، 62 دانشجوی مامایی بطور تصادفی به دو گروه آموزش با ایفای نقش و مرسوم، تخصیص داده و برنامه آموزشی چهار ساعته در زمینه مشاوره آی یودی را دریافت نمودند. در ابتدا و انتهای مطالعه، مهارت دانشجویان در مشاوره ارزیابی گردید. ابزار گردآوری داده ها، فرم خودارزشیابی توانایی انجام مهارت و ای وارسی ارزشیابی عملکرد دانشجو در مشاوره قبل و بعد از گذاشتن آی یودی بود. مقایسه ها با آزمون های مجذور کای، دقیق فیشر، t-student، من ویتنی، t زوج در نرم افزار spss انجام شد.

    نتایج: میانگین نمره مشاوره قبل و بعد از آی یودی گذاری در پیش آزمون بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت اما در پس آزمون، اختلاف آماری معنی داری در هر دو مهارت بین دو گروه وجود داشت. بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون هر گروه، در هر دو مهارت، اختلاف آماری معنی داری وجود داشت.

    نتیجه گیری: یادگیری بیشتر مهارت مشاوره با آموزش به روش ایفای نقش است. بکارگیری این روش آموزشی برای آموزش مهارت های مشاوره ای به دانشجویان توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها