• تأثیر استعمال پوستی محلول منتول 10% بر ناحیه گیجگاهی در حملات حاد میگرن بدون اورا

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 656
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: میگرن به عنوان شایعترین علت سردرد عروقی، همواره مورد توجه محققان بوده است. با توجه به مکانیسم های مختلف پیشنهاد شده در پاتوفیزیولوژی میگرن، روش های گوناگون درمانی برای این اختلال به کار گرفته می شود. منتول، مهمترین ماده فعال موجود در نعناست و تاکنون مکانیسم های متعددی برای چگونگی عملکرد آن پیشنهاد شده است که بسیاری از آنها بر تأثیر ضد درد آن از طریق گیرنده های گروهی از گیرنده های پروتئینی موقت trasiant receptor potential cation channel sub familym تأکید می کنند. عملکرد ضد درد محلول عصاره نعنا در اتانول، در کاهش شدت سردرد تنشی، در مطالعات مداخله ای به اثبات رسیده است. با توجه به تأثیرات مختلف درمانی منتول و مکانیسم های عمل شناخته شده، این مطالعه جهت ارزیابی تأثیر استعمال پوستی محلول آن بر کاهش شدت سردرد میگرنی صورت گرفت. روش کار: 25 بیمار زن جهت مطالعه مداخله ای بدون شاهد انتخاب شدند که همگی منتول را به صورت محلول 10% در اتانول مطابق روش های توضیح داده شده، به صورت موضعی استفاده کردند. حین استفاده و پس از آن، پرسشنامه هایی حاوی اطلاعاتی راجع به شدت سردرد و علائم همراه توسط بیماران پر شد. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار spss و به کمک آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: در میان 33 حمله سردرد که برای آنها فرم پر شده بود، کاهش 50 درصدی شدت سردرد، بعد از 1.85 ساعت اتفاق افتاد و اتمام کامل درد پس از 6.76 ساعت حاصل شد. 71% از بیمارانی که همراه با سردرد خود تهوع و استفراغ و 43% از بیمارانی که انزجار از نور و صدا را گزارش کرده بودند، بعد از 2 ساعت بی علامت شدند.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که استعمال پوستی محلول 10% منتول در اتانول به خوبی تحمل می شود و اثر خوبی بر کاهش شدت سردرد و علائم همراه ایجاد می کند. گرچه جهت اثبات دقیقتر مشاهدات، به مطالعات کنترل شده گسترده تری نیاز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها