• بررسی اثر تجویز مکمل روی به زنان باردار بر شاخص های آنتروپومتریک نوزادان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 582
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: وضعیت تغذیه ای مادر یکی از مهمترین فاکتورهای مؤثر بر رشد جنین می باشد. ریزمغذی ها مانند روی تأثیرات بیولوژیک متفاوتی بر مادر و جنین می گذارند. هدف از انجام این تعیین اثر تجویز مکمل روی در دوران بارداری بر شاخص های وزن، قد و دور سر نوزادان بود.

    روش کار: در این مطالعه تجربی دو سویه کور، مادران باردار سه شهرستان اصفهان، نجف آباد و برخوار در دو گروه 229 و 146 نفری از هفته 18-14  حاملگی وارد مطالعه شدند و تا پایان بارداری روزانه به ترتیب یک عدد قرص 50 میلیگرمی سولفات روی یا دارونما دریافت نمودند. هر مادر باردار ماهیانه مراقبت شده و دارو دریافت می نمود. داده ها با آزمون های t، من ویتنی و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج: دو گروه نوزادان از لحاظ متغیرهای مروبط به مادر مشابه بودند. میانگین وزن، قد و دور سر به ترتیب در نوزادان گروه سولفات روی 3.11 کیلوگرم و 49.82 و 34.17 سانتیمتر و در گروه دارونما کیلوگرم و 49.48 و 34.48 سانتیمتر بود. هیچ گونه تفاوت قابل ملاحظه آماری بین شاخص های رشدی نوزادان دو گروه شاهد نگردید. 6.8 نوزادان گروه سولفات روی و 7.4 درصد نوزادان گروه دارونما وزن کمتر از 2500 گرم داشتند که از این نظر نیز تفاوت قابل ملاحظه ای مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: علیرغم کمبود روی و سوء تغذیه، تجویز روی تأثیری بر وزن و قد نوزادان این گروه از مادران نداشت. متاآنالیز تحقیقات مشابه نتیجه یکسانی را نیز نشان داده است، ولی در بعضی از تحقیقات، تجویز روی به مادران باردار اثربخش بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها