• میزان پاسخ دهی بیماران دچار ویتیلیگو به نوردرمانی در بیمارستان شهید دکتر فقیهی شیراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 732
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: استفاده از پسورالن همراه اشعه ماوراء بنفش (puva) علیرغم خطراتی که برای پزشک و بیمار دارد، به عنوان درمان انتخابی ویتیلیگو نسبتا وسیع مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه تاثیر puva در بیماران ویتیلیگو مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 30 بیمار ویتیلیگو که در طول سال های 1384 و 1383 در مرکز نور درمانی بیمارستان شهید دکتر فقیهی شیراز puva دریافت کرده بودند، انجام شد و میزان پاسخ دهی به درمان ارزیابی گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری من ویتنی و ضریب همبستگی اسپرین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: در کل 22 بیمار (73.4%)  بهبودی نشان دادند که از این تعداد، در 18 نفر رپیگمانتاسیون ضایعات حدود 51 تا 75 درصد و 4 نفر نیز بیشتر از 75% نشان دادند. ضایعات تنه، صورت و گردن بهترین رپیگمانتاسیون را نشان دادند. در صورتی که ضایعات دست و پا عموما به درمان مقاوم هستند. جنس بیماران و مدت زمان بیماری اثری در رپیگمانتاسیون نداشت ولی سن شروع بیماری رابطه منقی با میزان رپیگمانتاسیون و دوز دریافتی ارتباط مثبتی با میزان رپیگمانتاسیون داشت.

    نتیجه گیری: قبل از شروع نوردرمانی باید محل انتشار ضایعات را در مناطق مختلف بدن مورد توجه قرار داد. ضایعات دست و پا به puva مقاومند و ضایعات تنه، صورت و گردن بهترین پاسخ دهی را دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها