• تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری از درس اصول و فنون پرستاری: یک مطالعه کیفی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 625
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: شرایط مؤثر بر آموزش و یادگیری درس اصول و فنون پرستاری می تواند در کسب شایستگی مهارت های اولیه بالینی تأثیر داشته باشد. هدف این مطالعه، تبیین تجارب و نظرات دانشجویان و مربیان پیرامون درس فن پرستاری است.

    روش ها: این پژوهش کیفی از نوع تجزیه و تحلیل درون مایه ای (آنالیز تم ها) بود. در این مطالعه 15 دانشجوی پرستاری، چهار مربی پرستاری، سرپرستار بخش جراحی و دو پرستار دانش آموخته دانشکده محل تحقیق، بر اساس نمونه گیری مبنی بر هدف، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. کلیه مصاحبه ها روی کاغذ پیاده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: با استفاده از تحلیل دست نوشته ها (آنالیز تمی) تعداد قابل توجهی درون مایه اولیه و هفت درون مایه اصلی که هر یک چند درون مایه فرعی داشتند، استخراج شد. درون مایه های اصلی شامل: عوامل آموزشی، استاندارد نبودن نحوه انجام تکنیک ها و فاصله تئوری و بالین، انگیزه، نیروی انسانی، ارتباطات، عوامل مدیریتی، تجهیزات و فضای فیزیکی بود که این درون مایه های اصلی و فرعی با جملاتی از بیانات نمونه های پژوهشی در مطالعه توضیح داده شد.

    نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از نقص ارتباطات در محیط آموزشی و تعامل بین استاد و دانشجو و پایین بودن سطح انگیزه در بین مربیان و دانشجویان پرستاری است که از اصول اساسی برای آموزش و یادگیری صحیح هستند. مسؤولین آموزش پرستاری روی این جنبه از فرآیند آموزشی و رفع عوامل ایجاد کننده آن توجه بیشتری مبذول بدارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها