• عوامل تنش زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 493
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آموزش بالینی فرآیند پیچیده ای است که تحت تأثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار می گیرد. هدف این پژوهش، تعیین عوامل تنش زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود.

    روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 334 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. پرسشنامه از دو بخش ویژگی های فردی و 60 سؤال پیرامون عوامل تنش زای آموزش بالینی در پنچ حیطه تشکیل شد. داده ها با نرم افزار  spssو به صورت توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و با آزمون های مجذور کای و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج: حیطه های تجارب تحقیرآمیز، محیط آموزشی، تجربیات بالینی، احساسات ناخوشایند، و ارتباط بین فردی به ترتیب از درجه تنش زایی بالایی برخوردار بودند. بیشترین عوامل تنش زا به ترتیب شامل: تذکر استاد در حضور پرسنل و پزشکان، عدم وجود امکانات رفاهی در بخش، مشاهده زجرکشیدن بیماران بدحال، نگرانی از انتقال بیماری واگیردار، و عدم حمایت استاد از دانشجو بود.

    نتیجه گیری: دانشجویان علوم پزشکی در معرض عوامل تنش زای متعددی قرار دارند. ایجاد یک سیستم حمایتی در طول سال اول تحصیلی و بهبود آن در تمام طول دوره آموزش بالینی برای مهارت های مقابله ای مؤثر ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها