• آگاهی، نگرش و عملکرد داروسازان شهر اصفهان در زمینه داروهای گیاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 512
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: نقش داروسازان در مصرف صحیح داروهای گیاهی و ایجاد ایمنی دارویی انکارناپذیر است. این مطالعه، با هدف سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد داروسازان شهر اصفهان در خصوص مصرف داروهای گیاهی صورت گرفت.

    روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد یک صد نفر از مجموع 350 نفر داروسازان شاغل به کار در داروخانه های شهر اصفهان در سال 1387 به روش تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های محقق ساخته دانش و نگرش آنان مورد سنجش قرار گرفت. عملکرد نمونه ها از طریق بیمارنما و با استفاده از سه سناریوی علمی بررسی شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار  spssو با بهره گیری از آزمون های آمار توصیفی و مجذور کای و آزمون همبستگی تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج: بین نمره آگاهی داروسازان از خصوصیات داروهای گیاهی و تعداد سال های فراغت از تحصیل آنها رابطه ای معکوس و معنی دار وجود داشت اما رابطه معنیداری بین شرکت در دوره های آموزش مداوم و نمره آگاهی داروسازان به دست نیامد. ضمناً آگاهی داروسازان مؤنث و مذکر اختلاف معنی داری را نشان نداد. محدوده امتیاز نگرش داروسازان 51 تا 107 و میانگین آن 13.44±88.85 بود. با توجه به میانگین 75 برای پرسشنامه مذکور، 91 درصد داروسازان نسبت به داروهای گیاهی نگرش مثبت داشتند. ارتباط بین نگرش و آگاهی داروسازان در زمینه داروهای گیاهی معنی دار نبود. عملکرد و آگاهی داروسازان همبستگی داشت ولی ارتباط معنی داری نداشت. بین نگرش داروسازان و عملکرد آنها ارتباط معنیداری دیده نشد.

    نتیجه گیری: توجه و بازنگری در اهداف و برنامه های آموزش کلاسیک داروسازی در خصوص ارائه خدمات دارویی گیاهی ضرورت دارد و تا آن زمان، لزوم توجه ویژه به این مسأله در برنامه های آموزش مداوم داروسازان به نحو کاربردی و تغییر روش های سنتی آن ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها