• مقایسه تأثیر آموزش به روش کتابچه آموزشی و سخنرانی به همراه کتابچه آموزشی بر آگاهی پرستاران درباره قوانین و مقررات حرفه ای

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 472
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با روش های آموزش سنتی، اهداف یادگیری مربوط به قوانین و مقررات حرفه ای تأمین نمی شود. هدف این مطالعه ارائه شیوه جدید آموزشی پرستاران، برای قوانین و مقررات حرفه ای و مقایسه تأثیر این روش بر آگاهی پرستاران بود.

    روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر ساری و قائمشهر بطور تصادفی انتخاب و با همسانی تحصیلات و سمت، در سه گروه 50 نفری قرار گرفتند. برای گروه اول (تجربی)، تلفیق دو شیوه کتابچه آموزشی و سخنرانی، گروه دوم (تجربی) فقط شیوه کتابچه آموزشی بکار گرفته شد و در گروه سوم (شاهد) هیچ مداخله ای صورت نگرفت. برای هر سه گروه قبل از ورود به پژوهش، پیش آزمون و بعد از سه هفته پس آزمون انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج: در گروه اول (تجربی) تفاوت میانگین نمرات قبل و بعد از آموزش معنیدار بود. فرضیه متفاوت بودن میانگین آگاهی در دو گروه تجربی و یک گروه شاهد (بعد از مداخله) تأیید شد. تفاوت میانگین نمرات بین گروه های (1 و 2) و (1 و 3) تأیید گردید. بین سن و سابقه کار و نمرات کسب شده در گروه ها بعد از مداخله رابطه معنی دار آماری دیده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به افزایش بیشتر میانگین نمرات بعد از آموزش در گروه اول (تجربی)، بهتر است در دوره های بازآموزی برای آموزش پرستاران در زمینه قوانین و مقررات حرفه ای، از شیوه توأم (سخنرانی، کتابچه آموزشی) استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها