• تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بین المللی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 514
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اعتباربخشی از مهمترین روش های تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش علوم پزشکی کشور، بالاخص در حیطه آموزش بالینی پرستاری می باشد. با این وجود، استانداردهای مدون و مکتوبی وجود ندارد و بکارگیری استانداردهای خارجی نیز غیر اصولی به نظر می رسد، بنابراین، پژوهشی با هدف تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بین المللی و نظرات صاحبنظران آموزش پرستاری در ایران صورت گرفته است.

    روش ها: این پژوهش به صورت چند مرحله ای طی سال های 1383 تا 1385 انجام گرفته است. با بهره گیری از استانداردهای بین المللی آموزش پرستاری و نظرات صاحبنظران کشوری (بکارگیری تکنیک دلفی)، استانداردهای اعتباربخشی آموزش پرستاری تنظیم گردید و در قالب پرسشنامه ای با کمک روش زمینه یابی به نظرسنجی کشوری گذاشته و استانداردهای با اجماع بیش از 70 درصد ارائه شد. در پایان استانداردهای مربوط به حیطه های آموزش بالینی بطور مجزا پیشنهاد گردید.

    نتایج: این مطالعه منتهی به پیشنهاد 55 استاندارد در پنج حیطه هیأت علمی و مدرسین بالینی کمکی، دانشجویان، برنامه آموزشی، تسهیلات بالینی و فعالیت های یاددهی- یادگیری برای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران گردید.

    نتیجه گیری: استانداردهای پیشنهادی عمدتاً از مطلوبیت 90 درصد به بالا برخوردار است. به نظر می رسد عدم مطلوبیت برخی استانداردها از نظر صاحب نظران کشوری مربوط به وضعیت حاکم بر سیستم آموزش پرستاری کشور باشد. این گونه استانداردها بر اساس پیشنهادات صاحب نظران حذف یا اصلاح گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها