• آگاهی کارورزان پزشکی یزد نسبت به احکام شرعی و قانونی حیطه پزشکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 804
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: دانشجویان و کارورزان پزشکی علاوه بر انجام معاینه دقیق و مشاهدات عینی، لازم است از احکام شرعی و قوانین مربوط به آنها آگاهی داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی آگاهی کارورزان یزد نسبت به احکام شرعی و قانونی حیطه پزشکی صورت گرفته است.

    روش ها: در این مطالعه توصیفی، نظرات 120 نفر کارورز پزشکی در مراکز آموزشی و درمانی یزد که به روش سرشماری وارد مطالعه شده بودند، در زمینه احکام شرعی و قانونی از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری توصیفی و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج: چهارده و سه دهم درصد کاروزان نسبت به احکام شرعی و قانونی آگاهی داشتند که نسبت به احکام قانونی 11.8 درصد و احکام شرعی 14.6 درصد بود و 72 درصد طی خدمت خود با مسأله ای روبرو شده اند که قوانین مربوط به آن را نمی دانستند و 83.2 درصد معتقد بودند که آموزش های دوره پزشکی پاسخ بسیاری از سؤالات را نمی دهد. سطح آگاهی با هیچ کدام از مشخصات دموگرافیک ارتباط معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: آگاهی کارورزان نسبت به احکام شرعی و قانونی در سطح متوسط قرار دارد. افزایش محتوی درسی دانشجویان در زمینه مباحث اخلاق پزشکی و مسائل مرتبط با آن پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها