• آگاهی دستیاران و کاروزان پزشکی در حال تحصیل از دانش تغذیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 777
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با توجه به اهمیت تغذیه در سلامتی، بالا بودن دانش تغذیه ای پزشکان امری مهم و حیاتی است. این مطالعه به منظور تعیین سطح آگاهی دستیاران و کارورزان پزشکی در حال تحصیل از دانش تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی انجام شد.

    روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، از کل کارورزان و دستیاران هدف، 66 کارورز و 70 دستیار به صورت تصادفی، پرسشنامه های دانش تغذیه ای را در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه دریافت کردند و همگی آن را تا پایان وقت اداری تکمیل کرده و به پرسشگر تحویل دادند. داده ها در نرم افزار spss و با آزمون های anova و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: سطح دانش تغذیه ای 25.3 درصد شرکت کنندگان ضعیف، 61.3 درصد متوسط و 13.4 درصد خوب بود ولی دانش تغذیه ای هیچ کس در حد خیلی خوب نبود. پاسخ صحیح به سؤالات دانش تغذی های 50.28 درصد بود. نود و سه و هفت دهم درصد کل دستیاران و کارورزان از رابطه مصرف بیش از حد ویتامین c در دوره بارداری و وابستگی نوزاد به این ویتامین و 80.3 درصد ایشان از ارتباط مصرف بیش از حد پروتئین با دفع کلسیم بی اطلاع بودند. نود و شش و پنج دهم درصد شرکت کنندگان، هیچ کتاب جامع و معتبری در زمینه تغذیه نمی شناختند و هیچ کس سایت و یا مجله ای برای مطالعه در زمینه تغذیه نمی شناخت.

    نتیجه گیری: این مطالعه نتایج مطالعات پیشین، مبنی بر اینکه افزایش آگاهی تغذیه ای در برنامه درسی دانشگاه های علوم پزشکی و هنگام فعالیت های بالینی ضروری است، را تأیید می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها