• عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان اعزام به خارج: مرور سیستماتیک مستندات بین المللی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 505
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: موفقیت در دستیابی به یافته های علمی برای دانشجویانی که در داخل و خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این تحقیق، بررسی مستندات و شواهد موجود داخلی و بین المللی در خصوص عوامل مؤثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان اعزام به خارج از کشور طی سال های اخیر بود.

    روش ها: کلیدواژه های اصلی مورد استفاده در این تحقیق، عبارت بودند از overseas students, foreign student, scholarship, academic success و موتور جستجوهای اصلی شامل:  google scholar, pubmed, scopus, web of knowledgeبودند. نتایج به دست آمده با یکدیگر ترکیب شد. مقالات به دست آمده بر اساس میزان ارتباط موضوعی با عنوان تحقیق به سه دسته مرتبط، نیمه مرتبط و غیر مرتبط تقسیم شدند.

    نتایج: از مجموع پنج پایگاه اینترنتی، حدود 28000 یافته به دست آمد. از بین 204 مقاله مورد بررسی، 27 مقاله واجد شرایط لازم برای ورود به مطالعه بودند. از نظر تحلیل محتوا، موارد مهم شامل: داشتن تسلط به زبان انگلیسی و همچنین زبان کشور محل تحصیل، تأثیر عوامل دموگرافیک، وجود برنامه های آموزشی ویژه قبل از اعزام دانشجو به خارج، تأثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، شخصیتی و خانوادگی، داشتن توانایی برقراری ارتباط با استاد راهنما بود.

    نتیجه گیری: داشتن تسلط به زبان انگلیسی و همچنین زبان کشور محل تحصیل، از ویژگی های ممتاز دانشجویان بورسیه به حساب می آید. همچنین عوامل دیگری مانند استاد راهنما، مشخصات شخصیتی فرد و شرایط زندگی وی از عوامل مهم است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها