• تأثیر آموزش گروهی در دوران بارداری بر آگاهی و نگرش و انتخاب نوع زایمان در زنان نخست زا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 619
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: یکی از دلایل افزایش عمل سزارین، عدم آگاهی مادران در انتخاب نوع زایمان است. بدین منظور، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی در دوران بارداری بر آگاهی و نگرش و انتخاب نوع زایمان در زنان نخست زا مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی قائم شهر صورت گرفت.

    روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود. تعداد 170 خانم باردار نخست زا که هیچ ممنوعیتی برای زایمان طبیعی نداشتند، انتخاب شدند. نمونه گیری چند مرحله ای و مبتنی بر هدف بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. زمان شروع آموزش از پایان هفته 27 حاملگی در نظر گرفته شد و با فواصل منظم تا انتهای بارداری ادامه یافت. پرسشنامه ها یک بار قبل از آموزش و یک بار بعد از آموزش به عنوان پیش آزمون و پس آزمون توسط واحدهای پژوهشی تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و آمارهای توصیفی و آزمون های t، ویل کاکسون و  zاستفاده شد.

    نتایج: تفاوت آماری معنی داری بین آگاهی و نگرش زنان پس از آموزش نسبت به قبل از آن دیده شد. انتخاب نوع زایمان طبیعی، قبل و بعد از آموزش در ارجحیت بود، ولی پیگیری عملکرد زنان نشان داد که فقط 57.6 درصد آنها نوع زایمان طبیعی انتخاب برگزیدند. در حقیقت، قبل از آموزش، 61.8 درصد و بعد از آن 80.6 درصد زنان، زایمان طبیعی را انتخاب کرده بودند.

    نتیجه گیری: آموزش در دوران بارداری در کاهش انتخاب سزارین مؤثر است. ایجاد امکانات و ترویج روش های مختلف زایمان کم درد و آموزش کارکنان زایشگاه برای انجام زایمان طبیعی مورد انتظار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها