• گزارش یک مورد متاستاز از کارسینومای کلیوی سلول روشن به لثه قدام فک بالا در یک مرد 75 ساله

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 593
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: حدود 1% تمام کانسرهای حفره دهان متاستاز تومورهای اولیه که در سایر مناطق بدن رخ داده اند می باشند. این تومورها هم در بافت نرم و هم استخوان های فکین بروز می کنند. از میان تمام این تومورهای اولیه که در سطحی پایین تر از کلاویکل ایجاد می شوند کارسینوم سلول کلیه (rcc) سومین بدخیمی شایع متاستازدهنده به ناحیه سر و گردن می باشد در اکثر موارد گزارش شده، استخوان های فکین بیشتر از بافت نرم درگیر می شوند. در این جا یک مورد تومور متاستاتیک کلیوی به لثه فک بالا گزارش می گردد.

    یافته ها: بیمار یک مرد 75 ساله بود که از تورمی در ناحیه قدامی لثه فک بالا شکایت داشت. بیوپسی اکسیژنال از ضایعه انجام شد و کارسینوم متاستاتیک سلول کلیوی سلول روشن توسط بررسی های میکروسکوپی با تشخیص جزایری از سلول ها که توسط سپتای فیبرووسکولار ظریفی از هم جدا می شدند به همراه استرومای حاوی عروق شبه سینوزویید فراوان و رنگ آمیزی های ایمونوهیستوشیمی psa, ttf-1, ck7, cd10, cea, ema, vimentin, s-100 تشخیص داده شد. ct scan، تومور را در کلیه راست تایید کرد. نفرکتومی انجام شد و بررسی هیستوپاتولوژی تومور کلیه نشان دهنده کارسینوم سلول روشن کلیوی بود و سپس شیمی درمانی انجام شد، ولی بیمار 9 ماه پس از درمان به علت متاستازهای روی و مغزی فوت شد.

    نتیجه گیری: کارسینوم سلول روشن کلیوی از اپی تلیوم توبولار کلیه منشا می گیرد. تشخیص های افتراقی از نظر میکروسکوپی برای تومورهای با سلول روشن مخاط فک شامل طیف وسیعی از ضایعات مانند تومورهای ادنتوژنیک، تومورهای غدد بزاقی و تومورهای متاستاتیک است. به طور کلی یک پانل ایمونوهیوشیمی شامل psa, ttf-1, ck7, cd10, cea, ema, vimentin, s-100 برای تشخیص کارسینوم سلول روشن کلیه از سایر تومورها با سلول روشن مفید است و اگرچه ihc در تشخیص به ما کمک می کنند ولی سایر معاینات پاراکلینیکی مانند تصویربرداری باید به منظور تشخیص صحیح انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها