• تاثیر طراحی مجموعه کلاسپ بر الگوی توزیع تنش وارده بر دندان پایه پروتز پارسیل انتهای آزاد: یک بررسی به روش واکاوی اجزاء محدود

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 787
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: در حال حاضر تناقضات زیادی درباره طراحی ارجح برای پروتزهای پارسیل انتهای آزاد به چشم می خورد. گرچه هدف، به حداقل رساندن تنش ها بر دندان ها و نسوج پاپورت کننده است ولی نتایج و نظریات متفاوتی گزارش شده اند. هدف این مطالعه واکاوی نیروهای وارد شده بر دندان پایه انتهای آزاد در طراحی های مختلف رایج کلاسپ بود.

    مواد و روش ها: از جمجه یک مرد 42 ساله، سی تی اسکن با مقاطع 0.6 میلی متری فراهم شد و با استفاده از اطلاعات به دست آمده یک الگوی سه بعدی از فک پایین به وسیله نرم افزار mimics ساخته شد. سپس بر روی این الگو، اسکلت فلزی پروتز پارسیل کلاس i کندی با 3 طرح متفاوت کلاسپ (aker's، باری شکل و ترکیبی) طراحی گردید. نیروهای اکلوزال بر روی زین انتهای آزاد وارد شد و استرس ها به روش واکاوی اجزاء محدود با استفاده از نرم افزار (cosmos works 2008) بررسی گردید.

    یافته ها: در طرح aker's الگوی تمرکز تنش ها  دلالت بر اعمال نیروی دیستالی به  دندان پایه داشت و کلاس سیم مفتولی الگوی مشابهی را ارائه می داد ولی تمرکز تنش ها به مراتب  کمتر از کلاسپ aker's بود. در طرح کلاسپ باری شکل بر خلاف دو طرح پیشین الگوی تمرکز تنش ها دلالت بر اعمال نیرویی به سمت مزیال از سوی پروتز پارسیل به دندان پایه داشت. در هر 3 طراحی مذکور از بعد باکواینگوالی اعمال نیروهای باکالی از سوی پروتز به دندان پایه مشاهده می شد.

    نتیجه گیری: کاربرد کلاسپ aker's در پروتز پارسیل انتهای آزاد بر روی دندان پایه خلفی تنش هایی بیش از حد تحمل دندان و در جهتی نامناسب (دیستالی) به آن وارد می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها