• بررسی رابطه hla-dqb1*o6, hla-drb1*o4 با پوسیدگی زودرس شدید دوران کودکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 468
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: پوسیدگی های زودرس شدید دوران کودکی یکی از شایعترین بیماری های مزمن دوران کودکی است. اتیولوژی آن چند عاملی بوده و عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو نقش مهمی را در پاتوژنز آن بازی می کنند. تفاوت های ژنتیکی بین افراد مختلف، سبب تفاوت آنها در استعداد به پوسیدگی می گردد. عوامل ژنتیکی مرتبط با مولکول های human leukocyte antigen (hla) اخیراً به عنوان یک عامل مستعدکننده فرد به پوسیدگی مطرح شده اند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین دو آلل hla-drb1*o4, hla-dqb1*o6 با پوسیدگی های زودرس شدید کودکی به منظور تشخیص زودهنگام بیماری و پیشگیری از آن است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی از نمونه خون 44 کودک مبتلا به پوسیدگی زودرس شدید دوران کودکی و 35 کودک فاقد پوسیدگی، dna ژنومی به روش غیرآنزیمی رسوب نمکی استخراج گردید. سپس وجود این دو آلل با استفاده از تکنیک  pcr-sspو الکتروفورز ژل آگاروز بررسی گردید. در تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون های logistic regression test, fisher's exact test, chi-square test, student t-test استفاده گردید و در همه آزمون ها سطح معنی داری 0.05 مدنظر بود.

    یافته ها: یافته ها یک افزایش آماری قابل ملاحظه ای را از نظر فراوانی آلل hla-drb1*o4 در گروه بیمار نشان دادند .(p-value=0.019) برآورد خطر نسبی (or) هم برای این آلل عدد ده بدست آمد. فراوانی آلل hla-dqb1*o6 بین دو گروه از نظر آماری اختلاف معنی داری نشان نداد. (p-value=0.37)

    نتیجه گیری: نتایج فوق نشان می دهد که آلل hla-drb1*o4 با پوسیدگی های زودرس شدید دوران کودکی مرتبط است. بنابراین بررسی وجود این آلل در کودکان می تواند بعنوان یک مارکر مولکولی برای تشخیص زود هنگام بیماری توصیه شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها