• مقایسه تراوایی یک نوع دستکش لاتکس ایرانی و دو نوع خارجی پس از یک بار استفاده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 484
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: دستکش ها مانع تماس مستقیم دست های اعضاء تیم دندان پزشکی با میکروارگانیسم های موجود در دهان بیمار و سطوح موجود در محیط دندانپزشکی هستند، همچنین مانع ورود پاتوژن های بالقوه موجود در دست های دندانپزشک به دهان بیمار می شوند. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه میزان نفوذپذیری سه نوع دستکش بعد از درمان یک بیمار در بخش دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی مشهد بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی 60 جفت دستکش لاتکس در سه مارک مختلف5 ,super max ,medic-dent ,supa دستکش از هر نوع به عنوان گروه کنترل به طور تصادفی آزمایش شدند. موثر بودن دستکش به عنوان سد حفاظتی بعد از پروسه درمانی یک ساعته شامل فلوایدتراپی، ترمیم دندان با آمالگام یا ماده همرنگ دندان و درمان پالپ ارزیابی شد. اثر جنسیت و تفاوت بین دست کارگر و غیر کارگر نیز بر میزان نفوذپذیری دستکش ارزیابی گردید. نفوذپذیری دستکش های مورد مطالعه و کنترل با انجام آزمایش الکتریکی مشخص شد. اختلاف پتانسیل هر دستکش در حضور محلول الکترولیت آب و نمک، در شدت جریان عبوری 0.6 میلی آمپر از دستکش ثبت گردید. نتایج با آزمون های آماری anova , t-test مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: بین میانگین ولتاژ گروه کنترل و دستکش های استفاده شده در گروه medic-dent, supa از نظر آماری تفاوت معنی داری دیده نشد (p=0.39 ,p=0.45) اما بین گروه کنترل و دستکش های استفاده شده در گروه super max تفاوت معنی داری مشاهده شد (p=0). بدین معنی که دستکش medic-dent, supa پس از استفاده، افزایش نفوذپذیری نداشتند اما در دستکش super max پس از استفاده، افزایش نفوذپذیری مشاهده شد. در مقایسه میانگین ولتاژ در دست کارگر و غیرکارگر بین دستکش ها تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (p=0.19).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه هیچ تفاوتی بین نفوذپذیری قبل و بعد از استفاده دستکش ایرانی supa وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم