• تأثیر کاربرد موضعی داکسی سایکلین روی خون رسانی مجدد دندان نابالغ دوباره کاشته شده سگ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مطالعات گذشته نشان داده اند که خون رسانی مجدد پالپ در دندان های نابالغ دوباره کاشته شده نسبتاً کم است. این پژوهش تأثیر کاربرد موضعی داکسی سایکلین بر روی خون رسانی مجدد در دندان نابالغ دوباره کاشته شده سگ را بررسی نمود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی 32 دندان قدامی نابالغ 5 سگ که بین 4-3  ماه سن داشتند کشیده شده به مدت نیم ساعت در سالین نگهداری شدند، سپس در گروه اول (16 دندان) دندان ها مجدداً کاشته شد و در گروه دوم (16 دندان) دندان ها به مدت 5 دقیقه در داکسی سایکلین  (1mg/10cc saline) غوطه ور شده و سپس کاشته شدند. دوره مطالعه شش تا هشت هفته بود. سگ ها به روش vital perfusion کشته شده دندان ها به همراه بافت های احاطه کننده ریشه خارج شدند و برای بررسی هیستولوژیک آماده گردیدند. نمونه ها از نظر وجود مویرگ ها، وجود ادونتوبلاست ها و حضور آماس و حضور میکروارگانیسم توسط پاتولوژیست و میکروبیولوژیست مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از آزمون mann-whitney  مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: آنالیز داده ها نشان داد که کاربرد موضعی داکسی سایکلین به میزان چشمگیری خون رسانی مجدد (p=0.017) و حضور ادونتوبلاست ها  (p=0.035)در لومن پالپی را افزایش و همچنین آماس (p=0.027) را کاهش داده است.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که نگهداری دندان بیرون افتاده با آپکس باز سگ در محلول داکسی سایکلین (1mg/10cc saline) به مدت 5 دقیقه و سپس کاشتن مجدد آن احتمال تشکیل عروق مجدد را افزایش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها