• بررسی رادیوگرافیک و کلینیکی ترمیم پرفوریشن های مکانیکی ناحیه فورکیشن دندان های پرمولر سگ با استفاده از mta تیره، mta سفید و سمان پرتلند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 689
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: از جمله مواردی که پیش آگهی درمان معالجه ریشه تحت تأثیر قرار می دهد، پرفوریشن ریشه می باشد که نیاز به درمان سریع و مناسب دارد. در حال حاضر mta تیره به عنوان ماده انتخابی در درمان پرفوریشن ها به کار می رود. هدف از انجام این مطالعه بررسی رادیوگرافیک و کلینیکی ترمیم پرفوریشن های مکانیکی ناحیه فورکیشن توسط mta سفید و سمان پرتلند و مقایسه آن با mta تیره بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی دندان های پرمولر دوم تا چهارم فک بالا و پائین پنج سگ پس از انجام معاینات رادیوگرافیک و کلینیکی درمان ریشه شده، سپس ناحیه فورکیشن دندان ها پر فوره شد و با mta تیره در گروه mta, 1 سفید در گروه 2، سمان پرتلند در گروه 3 و گلوله پنبه در گروه 4 (کنترل) بسته شد. حیوانات به مدت چهار ماه کنترل شده، سپس با اوردوزاژ تیوپنتال سدیم بصورت تزریق وریدی پس از انجام معاینات رادیوگرافیک و کلینیکی کشته شدند. از آزمون دقیق کای دو جهت مقایسه چسبندگی لثه و وجود رادیو لوسنسی در بین گروه ها استفاده شد و برای مقایسه دو به دوی گروه ها در مورد این متغیرها، از آزمون دقیق فیشر استفاده گردید.

    یافته ها: بین گروه های mta تیره، mta سفید و سمان پرتلند تفاوت معنی داری از نظر آماری در مورد چسبندگی لثه و وجود رادیولوسنسی وجود نداشت. اما هر سه گروه با گروه کنترل از نظر چسبندگی و وجود رادیولوسنسی تفاوت معنی داری داشتند (p<0.01).

    نتیجه گیری: هم mta سفید و هم سمان پرتلند نتایج مطلوبی در ترمیم پرفوریشن ها داشتند و می توان آنها را بعنوان جایگزین  mtaتیره در ترمیم پرفوریشن به ترتیب در نواحی با اهمیت و فاقد اهمیت از نظر زیبایی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها