• مقایسه میزان ریزنشت میکروبی در دندان های درمان ریشه شده با استفاده از محلول شستشوی edta و اسید سیتریک با کاربرد دو سیلر tubliseal ,ah26

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 611
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مهر و موم کامل کانال ریشه از مهمترین عوامل در تعیین پیش آگهی درمان های ریشه می باشد. در این زمینه حذف لایه اسمیر و نوع سیلر به کار رفته نقش بسزایی دارد. هدف از این مطالعه مقایسه توانایی سه محلول شستشوی کانال ریشه به تفکیک کاربرد دو نوع سیلر با بیس رزینی و  zoeدر برابر ریزنشت کرونالی باکتری انتروکوک فکالیس بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی تعداد 170 دندان تک کاناله کشیده شدۀ انسان استفاده گردید. دندان ها بعد از آماده سازی کانال به طور تصادفی به 6 گروه 25 تایی و دو گروه کنترل مثبت و منفی 10 تایی تقسیم گردید. شستشوی نهایی در گروه 1 و 2 توسط naclo+edta، در گروه 3 و 4 توسط اسید سیتریک naclo+%7 و در گروه 5 و 6 توسط اسید سیتریک naclo+%20 انجام گرفت. دندان ها در اتوکلاو استریل شدند. سپس گروه 3، 1 و 5 توسط گوتا پرکا و سیلر ah26 و گروه های 2، 4 و 6 توسط گوتا پرکا و سیلر tubliseal به روش تراکم جانبی پر شدند. دندان ها برای 48 ساعت در رطوبت 100% و دمایc °37 نگهداری شدند. سطح ریشه ها به جز 2mm انتهای اپیکالی آنها با دو لایه لاک ناخن پوشانده شد. تمام دندان ها در سیستم ساخته شده تعبیه گردید و کل سیستم با گاز اتیلن اکساید استریل شد و در شرایط آسپتیک به ظروف حاوی محلول محیط کشت (brain heart infusion) bhi استریل منتقل گردید. محلول تازه حاوی انتروکوک فکالیس هر 3 روز یکبار به سیستم تزریق گردید. نمونه ها به مدت 160 روز، روزانه بررسی شدند و زمان وقوع کدورت در مورد هر نمونه ثبت گردید و با آنالیز واریانس و duncan ارزیابی گردید.

    یافته ها: در گروه کنترل مثبت، تمام نمونه ها پس از 24 ساعت آلوده شدند در گروه کنترل منفی هیچکدام از نمونه ها تا پایان زمان آزمایش آلوده نگردیدند. گروه (ah26+edta)1 و گروه 3 (اسید سیتریک (ah26+%7 با گروه (tubliseal+edta)2 تفاوت معنی داری نداشتند، از طرفی همین دو گروه (1 و 3) با گروه 5 (اسید سیتریک (ah26+%20 تفاوت معنی داری نداشتند. ولی اختلاف بین گروه (tubliseal+edta)2 و گروه 5 (اسید سیتریک  (ah26+%20معنی دار بود (p=0.001). گروه های 4 (اسید سیتریک  6 ,(tubliseal+%7 اسید سیتریک (tubliseal +%20 با چهار گروه دیگر اختلاف معنی دار داشت (p<0.001)، اما بین دو گروه 4 و 6 تفاوت معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: در میان سه محلول شستشو دهنده، اسید سیتریک 20% هنگامی که با سیلر ah26 استفاده شود، بالاترین میانگین زمان بروز ریزنشت را نشان می داد. کمترین میانگین روز بروز کدورت مربوط به گروهی بود که از در آن اسید سیتریک tubliseal, 20% استفاده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها